AFİŞ HAZIRLAMA
Afişler tasarım ve sanat kaygısının eşit ağırlıkta olduğu grafik ürünlerdir. Kübizim, Dışavurumculuk, Art Nouveau, Art Deco, Bauhaus, Uluslar arası Tipografik Stil gibi modern sanat ve tasarım akımlarının çağdaş Afiş dilinin gelişiminde büyük etkisi olmuştur.
1798’de Alois Senefelder’in taş baskı tekniğini buluşundan sonra geliştirilen renkli taş baskı teknikleriafişin sanatsal bir yapı kazanmasında önemli bir rol oynamıştır. Çağdaş afiş tasarımının ilk temsilcileri; Jules Cheret ve Henri de Touleouse-Laurrec’dir. 20yy’ın önemli afiş sanatçıları arasında; Alphonse Mucha, El LissitzkyLaszlo Moholy-Nagy, Josef Müler-Brockmann, Herbert Matter, Henry Tomaszewski, Jan Lenika, Saul Bass ve Milton Glaser’i saymak mümkündür.
Büyüyk boyutlu dış mekan afişleriduvar yüzeylerine ve ilan panolarına asılırİç mekan afişleri ise lobisalon ve koridorlarda kullanılmak üzere daha küçük boyutlarda hazırlanır. Dış mekan afişlerinin izlenme süresi kısadırBuna karşın iç mekan afişleri daha uzun süre incelenbilir. Afişin izlenme süresi tasarımtasarım sürecinde dikkate alınması gereken bir kriterdir.
Afişler Üç Ana Gruba Ayrılır
Reklam Afişleri: Bir ürün ya da hizmeti tanıtan afilşlerdirBeş sektörde yaygın olarak kullanılır
-Moda
-Endüstri
-Kurumsal reklamcılık
-Gıda
-Tuzim
Kültürel Afişler: Festivalseminersempozyumbal okonsersinematiya trosergi ve spor gibi kültürel etkinlikleri tanıtan afişler bu gruba girer.
Sosyal Afişler: Sağlık ulaşımsivil savunmatrafik çevre gibi konularda eğitici ve uyarıcı nitelikteki afişlerin yanısıra politik bir düşünceyi ya da siyasi bir partiyi tanıtan afişler ise sosyal afişler grubunda yer alır
AFİŞ TASARIMINDA DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ
Mesaj:
Tasarımcı;afiş aracılığıyla vereceği mesajı açıklığa kavuşturmalıdırverilmek istenen bilgiyi mümkün olduğunca dolaysız bir biçimde aktaracak görsel bir sistem olşturmalıdır.
Mesaj-İmge Bütünlüğü:
Tasarıma temel oluşturan düşüncenin fotograf yoluylamı illustrasyonla mıyoksa salt tipografi ilemi daha etkili bir biçimde vurgulanacağı arştırılmalı;mizahitrajik ya da soyut imgelerden hangisinin anlatımı daha güçlendirdiği belirlenmelidir.
Sözel Hiyerarşi:
Tasarımcıafişte yer alan başlıkalt başlıkslogan gibi sözel bilgiler arasında – izleyiciyi mesajdaki önem sırasına göre yönlendirecek hiyerarşik bir yapı kurmalıdır.
Farkedilirlik:
Bazı afişler yukarıda saydığımız kriterlere uygun gibi görünselerde etkisiz ve yavan olabilmektedirlerBöyle bir sonucu engelleyecek tek şey tasarımcının hayal gücüdürYaratıcı düşünce ve buluşun hiçbir kuralı yokturBuluş ve yaratıcılık içeren her şey afiş tasarımınıda yansıtılabilirÇünki;bir afiş için en önemli kriter farkedilebilmektir.
Afişteki imgelerin düzenlenmesinde şu öneriler yararlı olabilir;
1-Afişteki imge sayısı üçiki hatta mümkünse bir ile sınırlandırılmalıdırBaşlık yada slogandan oluşan tipografik unsurfotograf ya a illüstrasyon ve zemin(fon) afiş üzerinde üç farklı imge olarak algılanır.
2-Afişteki sözel unsurlar mümkün olduğunca azaltılmalıdır. 34 ya da 5 sözcükten oluşan başlık ve sloganlar;mesajı daha çabuk iletirSözel mesaj on sözcüğün üstüne çıktığındaokuma zorluğu başlarAmerikan Reklamcılık Enstitüsüne göre;bir dış mekan afişi ana düşünce ve mesajını en çok altı saniye içinde iletebilmelidir.
3-Fotograf ya da illüstrasyonafiş üzerinde mümkün olduğunca büyük bir ölçekte kullanılmalıdır. İmgeyi bütünüyle göstermek her zaman gerekmeyebilir.
4-Sözel unsurlar ve imgeler arasında açıklayıcı, destekleyici, yorumlayıcı ya da kontrast oluşturan bir ilişki kurulmalı yazı ile görüntü birbirini yavan bir şekilde tekrar etmemelidir.
5-Süslü ve dekoratif yazılar yerine okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir.
6-Renkler geniş yüzeyler halinde kullanılmalıparlak ve canlı renkler tercih edilmeli ve renkler arasında güçlü kontraslar oluşturulmalıdır.